Tarnogrodzki Ośrodek Kultury

12 września 2023r. Tarnogrodzki  Klub Seniora działający przy TOK-u wyruszył w niesamowitą podróż, podróż do Kazimiera Dolnego nad Wisłą. To piękne renesansowe miasto położone nad Wisłą i Grodarzem, wtulone w skarpę Płaskowyżu Nałęczowskiego, przeciętego malowniczymi wąwozami.  Miasteczko  ma jedyny, niepowtarzalny klimat. Zachwyca wspaniałym rynkiem z zachowanymi kamienicami renesansowymi, kramami, na których można kupić słynne koguty i inne kazimierskie łakocie. Nad miastem góruje majestatyczna fara pw. św. Jana Chrzciciela i św. Bartłomieja, ruiny zamku i baszta obronna.

W programie było zwiedzanie miasta, którego początki sięgają czasów średniowiecza. Podczas spaceru obejrzeliśmy jego najbardziej znane zabytki. Na rynku głównym zachwycaliśmy się renesansowymi kamieniczkami, odwiedziliśmy kościół św. Jana Chrzciciela z najstarszymi w Polsce organami. Pani przewodnik opowiedziała nam wiele ciekawych legend. Dowiedzieliśmy się np. jak kogut stał się symbolem Kazimierza Dolnego. Następnie udaliśmy się na tzw. Mały Rynek, to malowniczy zakątek Kazimierza związany z kulturą żydowską, zwracają tu uwagę odrestaurowane dawne jatki koszerne i synagoga z 1677 roku. Ostatnim punktem programu był rejs statkiem po Wiśle. Z pokładu oglądaliśmy wspaniałą panoramę miasta i okolicznych wzgórz. Pomimo zmęczenia i upału, bogatsi o nowe doświadczenia wróciliśmy szczęśliwi do swoich domów. Każdy  z seniorów nabył pamiątkowego kazimierskiego koguta oraz pogłaskał figurkę mosiężnego psa, która, jak legenda głosi, przynosi szczęście. Dzięki fantastycznej przewodniczce pani Elizie seniorzy poznali wiele faktów historycznych i ciekawostek związanych z Kazimierzem Dolnym.